Kraftsamling för de sista stora naturskogarna

Skogsdiskussioner under Forskningsresan 2011.

Forskningsresan 2011. Foto: Maria Danvind

Vill du vara med och bidra till att skog med höga naturvärden skyddas från avverkning?

Efter att Skogsstyrelsen nyligen meddelat att man tagit en ”paus” i registreringen av nyckelbiotoper i nordvästra Sverige går nu flera av Naturskyddsföreningens länsförbund samman i en gemensam kraftsamling för identifiera skyddsvärda skogar i berörda områden. Insatsen innefattar korta inventeringskurser under maj-juni och inventeringar av skog under juni – september. Den information vi samlar under sommaren kommer vi att använda för att bevaka avverkningsanmälningar och för politisk påverkan.

Vi och skogen behöver din hjälp! Du behöver inte ha några speciella förkunskaper eller vara medlem i Naturskyddsföreningen för att kunna hjälpa till.

Inventeringskurserna kommer att hållas vid fem tillfällen på olika platser och leds av personer med stor erfarenhet av nyckelbiotopsinventeringar. Alla är välkomna att delta oavsett var man bor och det är inget krav att gå en kurs för att vara med och inventera, men det är förstås en fördel om du inte har tidigare inventeringserfarenhet. Intresserade som anmäler sig kommer att få löpande information från kansliet i Västerbotten.

Anmäl ditt intresse här!

Insatsen för att inventera naturvärden drivs av Naturskyddsföreningens länsförbund i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland/Härjedalen, Västernorrland och Dalarna och koordineras via länskansliet i Västerbotten. Kontaktperson är Natalie Toft på länskansliet i Västerbotten och nås på tel. 076-143 95 44 eller e-post: natalie.toft@naturskyddsforeningen.se

Detta inlägg har kategorierna skog. Bokmärk länken.